Bananenbrood

Inmiddels heb ik al een mapje vol met bananenbroodrecepten. En in alle kookboeken en op alle websites bij elkaar zijn het er duizenden. Toch zijn ze vaak op een heel verschillende manier gemaakt. Met of zonder suiker, met of zonder boter of olie, elke bereiding geeft een andere structuur. Zelf houd ik wel van een lekker klef brood zonder suiker, dat wil zeggen zonder suiker uit de suikerpot. De bananen zorgen natuurlijk al voor het zoet en voor nog meer zoet kun je gedroogd fruit toevoegen zoals dadels, vijgen, rozijnen en cranberries. 

Dit bananenbrood is gemaakt van volkorenmeel, eieren, bananen en dadels. Weinig ingrediƫnten, lekker makkelijk. Je bakt het een uur op 180 graden. Wel de cakevorm invetten en bekleden met bakpapier en tussendoor even kijken of de bovenkant niet te bruin wordt. Dan even afdekken met aluminiumfolie.

Prak 3 bananen fijn (ik doe dat met de pureestamper) en meng met 50-100 gram fijngesneden of gepureerde dadels. Voeg 3 losgeklopte eieren toe en meng goed. Roer er een theelepel vanille-essence door. Meng 250 gram (volkoren)meel met een theelepel bakpoeder en een snufje zout en roer dat door het bananenmengsel. Verdeel het beslag over de cakevorm en zet het in de oven. Over een uur is je brood klaar.

Het is lekker om alvast een plakje te nemen als het brood nog lauwwarm is, met of zonder boter. Bananenbrood is voedzaam en een gezonde start van de dag. Heerlijk als ontbijt met een kopje thee. Maak je ontbijt nog lekkerder door een schepje yoghurt of kwark op het bananenbrood te doen met wat vers fruit of noten. Noten kun je trouwens ook al door het beslag mengen evenals choconibs. Met bananenbrood kun je alle kanten op, dus varieer naar eigen smaak.

Binnenkort zal ik weer een ander bananenbrood delen, maar ik ben ook heel benieuwd hoe jullie het bakken?


 

Reacties

  1. Ik ben helaas geen keukenprinses, maar o wat klinkt het lekker. Toch maar eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk bananenblad. ik voeg er vaak ook allerlei zaden en pitten aan toe

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb een tijdje terug op mijn werk een keer bananenbrood gegeten. Ik vind het lekker. Heb het alleen nog nooit zelf gemaakt, wat ik wel een keer ga doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou het zeker gaan bakken en dan ook lekker trakteren op het werk.

      Verwijderen
  4. Ziet er heerlijk uit! Ik moet deze versie zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, er zijn zoveel lekkere recepten en dit is ook een hele makkelijke.

      Verwijderen
  5. Ook ideaal om als tussendoortje mee te nemen naar het werk. Ik ben er in elk geval gek op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er heerlijk uit! Leuk recept, ga ik zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk recept ga ik zeker eens proberen, tof met bananen blad

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts