Kookboeken……..ja, je leest het goed: kookboek als meervoud. In de loop der jaren heb ik namelijk een kast vol kookboeken verzameld en eigenlijk zie ik iedere week wel weer een nieuwe titel die ik er graag aan toe zou voegen. De kasten puilen uit; eigenlijk kan er niets meer bij, maar toch komt er steeds weer iets nieuws in huis. Daarnaast ben ik ook gek op kookbladen zoals Delicious en Foodies, maar ook de ‘gewonere’ zoals Allerhande en Boodschappen Magazine. Ik vind het heerlijk om op de bank te gaan zitten met een kookboek of –blad en er gewoon in te lezen of recepten uit te zoeken. Ik kan daar echt uren mee zoet zijn. ‘Zoet zijn’, bij die kookboeken horen namelijk ook bakboeken. Heerlijk al die lekkere dingen bekijken en bedenken wat ik ook wil gaan maken.

Heel veel recepten heb ik al gemaakt; op Instagram (@suzelivcious56) post ik ze al jaren en het is ook een van de redenen waarom ik mijn blog ben begonnen. Op de blog kan ik er namelijk meer over vertellen dan op IG, want dat vind ik meer voor de korte teksten. Helaas heb ik niet zoveel tijd om alles wat ik wil te maken en blijft ook bij mij heel veel op een lijstje staan.........

Omdat ik toch iets meer met al die boeken wil doen, ga ik er ook maar eens over schrijven. En omdat het deze week weer de jaarlijkse Week zonder Vlees is, begin ik met de Vegabijbel van Isabel Boerdam (van De Hippe Vegetariƫr). Overigens vind ik dat bewust eten zich niet tot een week in maart moet beperken, maar dat je beter het hele jaar goed na kunt denken over wat je eet. Wel is het een goed initiatief om kennis te maken met vegetarisch of anders eten en jezelf bewust te maken van wat je eet en wat er anders kan op het gebied van je dagelijkse maaltijd. Via allerlei kanalen worden daar in deze week tips voor aangereikt. De Week zonder Vlees is overigens ook een initiatief van Isabel.

De Vegabijbel vind ik zelf een van de beste boeken voor een beginnende vegetariĆ«r of flexitariĆ«r (een flexitariĆ«r is iemand die vegetarisch afwisselt met vlees en vis). Vegabijbel vind ik overigens een rare naam voor een kookboek (er is een hele serie kookbijbels), want een bijbel is voor mij toch echt de bijbel. Maar goed, het is een prachtig kookboek met echt alle informatie die je nodig hebt. Het boek begint met heel veel nuttige weetjes en tips over ingrediĆ«nten, keukengerei en handigheidjes en een flink aantal basisrecepten. Dan volgen er 10 hoofdstukken met recepten onderverdeeld in categorieĆ«n zoals soepen, salades, stamppot, burgers. In totaal 12 hoofdstukken en 496 bladzijden. Alle recepten zijn heel duidelijk en makkelijk om te maken en geĆÆllustreerd met prachtige foto’s. Je wilt er zo alles uit gaan maken, zo lekker is het! Nog een pluspunt is dat er voor veganisten ook in staat hoe je zuivelproducten zoals ei, kaas en melk kunt vervangen door veganistische alternatieven en hoe je bijvoorbeeld zelf havermelk en kaasvervangers kan maken. Het is voor mij het meest complete vegetarische kook- (en hand) boek wat ik ken en daarom zou het eigenlijk in iedere keuken moeten staan. Het enige wat er niet in staat is zoetigheid, maar dan zou het boek nog dubbel zo dik moeten worden. Misschien kan Isabel ook nog wel eens een heel boek vol zoet maken? Dan heb ik in ieder geval weer een goede reden om een nieuw boek te kopen!

De komende tijd ga ik dus naast recepten ook kookboeken delen, omdat er zoveel kookboeken zijn die heel goed zijn en je soms door de bomen het bos niet ziet. Of door de boeken de kast niet ziet!



Reacties

Populaire posts