Er staat weer gnocchi op het menu, en wel een heel lekkere. Namelijk met rode bietjes, ricotta en speck. Hoezo speck? Speckjes zijn de vegetarische variant van spekjes. Lekker om uitgebakken te gebruiken in plaats van vleesspekjes en gelukkig een stuk minder vet. Maar eigenlijk net zo lekker.

Zoals jullie al weten gebruik ik voor 2 personen een verpakking  verse gnocchi, die ik niet kook, maar bak in olijfolie. Dan wordt het lekker knapperig en blijft het stevig. Gekookt vind ik het ook te plakkerig. Terwijl de gnocchi bakt, meng je 300 gram gare bietenblokjes met 2 teentjes knoflook, 100 gram ricotta, een eetlepel citroensap en -rasp en 50 ml olijfolie. Pureer dat in de keukenmachine. Of met de staafmixer, maar dan wel heel voorzichtig zodat  niet alles onder de rode spetters komt te zitten; de keuken schoonmaken is ook geen pretje. Warm de saus op in een steelpan en maak op smaak met peper en eventueel zout. Bak 100 gram speckjes, meng de gnocchi met de saus en verdeel over 2 borden. Garneer met nog wat ricotta, de speckjes en een plukje rucola. Maal er nog flink wat peper over en eet smakelijk!

Zelf kies ik altijd voor biologische rucola, want die is steviger en pittiger van smaak. Ik heb het altijd wel in huis, want het geeft kleur aan je bord en is ook lekker op een broodje met kaas of salade. En groente is gezond, dus waarom niet bij elke maaltijd een toefje sla of een plakje tomaat of komkommer?

Reacties

Populaire posts