Noten zijn heel gezond, bevatten veel vezels en goede vetten en passen in een vegetarisch en veganistisch leefpatroon. Wat ik zelf heel lekker vind, is notenrijst. Rijst met daaraan toegevoegd stukjes noot en gedroogd fruit. Daardoor wordt de rijst lekker knapperig en zoetig. Heerlijk! Dit gerecht heb ik gemaakt met van alles wat ik nog in huis had en het is super lekker geworden.

Voor 2 personen kook je 100 gram notenrijst en bak je in een hapjespan 400 gram bloemkoolrijst. Als de notenrijst gaar is meng je het met de bloemkoolrijst en bak je het lekker mee. In de tussentijd bak je in een koekenpan een bakje kant en klare notenballetjes (te vinden bij de vleesvervangers in de supermarkt) en snijd je een paar bosuitjes in ringetjes. De bosuitjes meng je met wat zaden, pitten en stukje walnoot. Schep de gebakken rijst op 2 borden, verdeel de balletjes erover en garneer met het bosuitjesmengsel. Om het nog lekkerder te maken heb ik er nog tahin- en granaatappelsaus over gesprenkeld. In plaats van granaatappelsaus zijn granaatappelpitjes ook een fijne toevoeging aan het recept.

Bloemkoolrijst, en andere groenterijstsoorten, vind ik echt een aanvulling op het menu, want je krijgt er meteen veel groente door binnen. Je kunt het als diepvriesproduct kopen, maar ook vers in het groenteschap. En je kunt natuurlijk zelf bloemkool raspen. Het is ook fijn om het als couscous te gebruiken of in een groentesalade. Heerlijk toch dat er regelmatig nieuwe, gezonde en makkelijke producten in de winkel komen?


Reacties

Populaire posts