Deze foto heb ik natuurlijk zelf gemaakt en ik heb ook alles wat je ziet zelf opgegeten! Maar dit keer heb ik het gerecht niet zelf gemaakt. Deze calamares of calamari waren wel zo lekker dat ik de foto ervan gewoon toch deel. We aten dit op een van de mooie, zonnige zomeravonden van afgelopen september op een terras in Heusden. Over Heusden zal ik ook een keer een leuke blog schrijven, want dat is een super leuk stadje bij mij  om de hoek.

Maar nu de calamari oftewel gefrituurde pijlinktvis. Dat klinkt misschien spannend, maar inktvis is echt heerlijk om te eten en wordt op veel manieren bereid. De gefrituurde versie is wel een favoriet avn mij en zeker in de zomer. Calamari worden ook vaak in kleine porties geserveerd als tapas of borrelbite. Heerlijk bij een glas witte wijn of witbier. Ik krijg altijd een beetje het buitenlandgevoel als ik ze eet. Door corona zijn we dit jaar nog niet verder dan Nederland en BelgiĆ« gekomen, maar ik heb nu al zin om weer allerlei soorten inktvis te eten op een leuk terras in Griekenland of Portugal. In Griekenland zie je de inktvissen overal aan een soort waslijn in de zon hangen om ze te laten drogen. Heel bijzonder om te zien en goed voor mooie foto's met op de voorgrond strand, zee en vissersbootjes en op de achtergrond blauw met witte huizen. In Spanje aten we een keer een speciaal broodje met inktvissalade als streekgerecht. En op een Plateau Fruits de Mer liggen meestal diverse bereidingen van inktvis naast allerlei andere soorten vis en schaal- en schelpdieren. 

De calamari op de foto werden geserveerd met tzatiki, citroen, frites en salade; dus op Griekse wijze. Zo werd het een fris gerecht met de zurige smaken van de yoghurt (tzatziki) en de citroen. Een heerlijke combinatie, voor herhaling vatbaar, dus binnenkort maar weer eens richting Heusden!

Reacties

Populaire posts