Hoe kook en bak ik, en hoe doe jij dat?

Afgelopen week was er op Instagram een discussie gaande over het gebruiken en toepassen van recepten. Een ervaren en gerespecteerde foodblogger had blijkbaar, zonder dat ze het wist, een recept van een collegablogger gebruikt en dat dus niet vermeld. Maar dat kan natuurlijk ook niet als je het niet weet! 

Zelf heb ik een kast vol kook- en bakboeken, lees ik alle kookbladen van de supermarkt en koop ik af en toe ook nog een prachtig kookmagazine. Op de foto hierboven zie je een heel klein stukje van mijn kookboekenkast. Dat is de kast voor dagelijks gebruik. Daarnaast heb ik op zolder ook nog een paar planken vol met kookboeken; die mogen om de beurt af en toe een poosje naar beneden. Helaas heb ik geen tijd om al die lekkere recepten te maken, al ben ik het eigenlijk wel steeds van plan. Maar al met al probeer ik toch iedere week weer nieuwe recepten en gelukkig lukken ze altijd (of in ieder geval meestal) goed.

Recepten die ik maak uit een blad of boek zet ik op Instagram met een mooie foto en een verhaaltje plus vermelding waar het vandaan kom. Dus @Allerhande zie bij mij heel vaak langskomen, evenals @Hellofresh Maar in de meeste gerechten en baksels die ik maak, verander ik meerdere dingen zodat het voor mij toch weer een nieuw gerecht wordt. Ik vind het fijn om een basisrecept als uitgangspunt te hebben en daarvan een voor mij  nog mooiere en lekkerdere versie te maken. Deze recepten komen ook op mijn blog met vermelding van de ingrediënten die er voor nodig zijn. 

Wel ben ik van mening dat er vak- en hobbymensen zijn en dat hobbymensen dus best bestaande recepten mogen aanpassen om er iets nieuws lekkers van te maken. Niet iedereen hoeft het wiel uit te vinden, daar zijn de professionals voor. Voor de hobbykok is een fijn basisrecept zo belangrijk, zeker als je jezelf wil ontwikkelen in je hobby. Dus maak gebruik van zoveel heerlijke recepten en maak ze, maar vermeld de bron erbij. Of maak gebruik van lekkere recepten en verander ze helemaal naar je eigen smaak. Of nog leuker, verzin zelf een super lekker gerecht en deel het via social media!

Reacties

Populaire posts