Vandaag staat er een kleurig en gezond bordje op het menu en het is ook nog eens vegetarisch, en zelfs veganistisch! Bovendien is het gemaakt met allemaal ingrediƫnten die al in huis waren, omdat ik door alle regen geen zin had om naar buiten te gaan. Boodschappen in het dorp doe ik lopend of op de fiets, want ik vind het nu eenmaal onzin om daar de auto voor te pakken. Dus vandaag maar even gekeken wat er nog in de kastjes en in de koelkast ligt.

Op het bord zie je couscous met rozijnen, falafel, zelfgemaakte hummus, rode bietjes uit een potje, veldsla en kerstomaatjes. Zoet, zuur en zout, altijd een heerlijke combinatie. En stiekem vinden wij de zoetzure bietjes (en rode kool) uit een potje (of diepvries) altijd heel lekker. De groente is al lekker zacht en hoeft alleen maar te worden opgewarmd. Zelf bietjes en kool schoonmaken en koken is toch een heel gedoe.

Voor 2 personen heb je nodig: 100 gram couscous, 2 handjes rozijnen, een potje bietjes, een klein blikje kikkererwten, een flinke eetlepel tahin, een theelepel komijnpoeder, een pakje falafel, wat veldsla en kerstomaatjes. Wel de couscous met de rozijnen volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking en laat de bietjes uitlekken en verwarm ze in de magnetron. Doe de kikkererwten in de keukenmachine met de tahin, komijn, wat olijfolie en water en mix het tot je de gewenste dikte van hummus hebt. Eventueel nog wat olie of water toevoegen. Bak de falafel in de koekenpan. 

Pak twee borden of ruime kommen en verdeel de couscous over het midden van de borden. Leg de bietjes, falafel, hummus, veldsla en tomaatjes er op een mooie manier omheen en sprenkel er wat olijfolie over. Zelf heb ik er ook nog granaatappelsaus bij gedaan voor een nog mooiere kleur en lekkere smaak.

Dus was je van plan om boodschappen te doen en is het geen weer om naar buiten te gaan? Maak gebruik van wat je allemaal in huis heb en bedenk wat je er voor lekkers mee kunt maken. En nu het herfst is en ik toch weer vaker binnen ben, ga ik binnenkort maar weer eens aan de slag om alle kastjes op te ruimen en schoon te maken. Wie weet welke ideeƫn ik dan weer opdoe!

Reacties

Populaire posts