Groente of rijst, of is het misschien allebei?

Deze lekkere maaltijd met warm gerookte zalm is gemaakt met bloemkoolrijst. Ideaal toch? Groente die is omgetoverd in rijst; koolhydraatarm, vol vezels en lekker licht en gezond. En kant- en klare bloemkoolrijst vind ik echt een super fijn product. Vaak wordt bloemkoolrijst in een recept zelf gemaakt, maar ik kan me er niets bij voorstellen om zelf een bloemkool tot rijst te raspen. Ik weet zeker dat mijn hele keuken dan onder de bloemkoolkorrels zit en het lijkt met ook geen makkelijk klusje. Dus in het geval van groenterijst ga ik toch maar voor het gemak. 

Voor dit recept heb je nodig voor 2 personen: een zak bloemkoolrijst van 450 gr, een paar stengels bleekselderij, 225 gr (diepvries) worteltjes en erwtjes, een paar stengels bosui, een halve eetlepel garam masala (of kerrie) en een warm gerookte zalm. 

Snijd de bleekselderij in kleine blokjes en de bosui in ringetjes, verdeel de zalm in stukjes. Bak de bleekselderij, wortel en erwt in olijfolie tot ze zacht worden en bak de garam masala even mee. Voeg dan de bloemkoolrijst toe en bak tot alles goed warm is. Doe de groenten op 2 borden en garneer met de zalm en de bosui. Je hebt nu een bord vol groenten en met de zalm erbij een heel gezonde maaltijd. Zalm is weliswaar een vette vis, maar bevat net als de olijfolie de goede, gezonde vetten. En omdat zalm goed combineert met heel veel groenten, is het een fijn product om mee te koken.

De bloemkoolrijst kun je ook gebruiken in plaats van couscous en in gevulde groenten zoals courgette en aubergine. En natuurlijk in alle gerechten waarin je rijst gebruikt. Naast bloemkoolrijst is er ook broccoli- en wortelrijst en zijn er pasta's die van groenten worden gemaakt, zoals pompoen- en courgettespaghetti. Neem eens de tijd om rond te kijken op de versafdeling van de supermarkt en ontdek steeds meer nieuwe plantaardige en gezonde producten om mee te koken!

Reacties

Populaire posts