Aardappel, avocado, wat maak je ermee?
Onlangs heb ik mezelf dit leuke boek cadeau gedaan. Ik zag in de krant dat het net verschenen was en dacht meteen 'dit moet ik hebben!' En iets leuks voor jezelf kopen mag natuurlijk ook wel eens een keer. Als je mijn Instagram leest, weet je inmiddels wel dat ik een groot fan ben van Allerhande en dat ik daar regelmatig uit kook, bak en recepten aanpas naar mijn eigen smaak. En in dit boek wordt de geschiedenis van Albert Heijn en Allerhande beschreven. Het is niet alleen leuk om te lezen, maar ook heel interessant, omdat het een duidelijk tijdsbeeld beschrijft van de jaren 50 (van zelfs al de vorige eeuw........) tot aan nu. Groeiende welvaart, de emancipatie van de vrouw, nieuwe eetgewoontes, alles komt aan bod en is heel herkenbaar, zeker als je zoals ik al jong begonnen bent met koken en bakken. Mijn moeder kon dat allemaal heel goed en lekker en ik stond er graag bij (en at het ook graag op), zodat ik het ook al gauw allemaal zelf wilde doen. Dat was het begin van een hobby die nooit over gaat!

Het was voor mij wel een verrassing dat de eerste Allerhande er al was in 1954 (ik was toen nog niet eens geboren), al zag hij er wel heel anders uit dan nu. Het was meer een krantje en leek helemaal niet op het mooie blad vol foto's van tegenwoordig. Maar vanaf dat het blad in 1984 verscheen in de stijl die geleid heeft tot de vorm van nu, ben ik een trouwe lezer die heel veel inspiratie uit de recepten en de foto's haalt en dat ook graag met anderen deelt. Eerst ging ik naar de winkel zodra de nieuwe uitgave daar lag, nu wordt Allerhande gewoon met mijn wekelijkse boodschappen thuisbezorgd. Lekker makkelijk toch?

Maar nu over het boek, wat je erin leest is een feest van herkenning. Van best wel ongezond eten met veel vet en suiker is Nederland langzaam aan naar de gezonde leefstijl van nu gegaan. In die (bijna) 70 jaar zijn er zoveel andere en nieuwe producten in de winkel gekomen, waardoor onze manier van koken en eten compleet is veranderd. Het is heel leuk om over die ontwikkeling en verandering van smaak te lezen.

Al lezend krijg ik soms ineens zin in een boterham met smac, macaroni met ham, kaas en tomatenketchup, rijst met kerriesaus en vruchtjes uit een blikje of die heerlijke kleffe nasi uit blik met een gebakken ei, augurkjes en pindasaus. Trouwens, als ik me een beetje ziek voel, heb ik nog steeds trek in appelmoes met aardappelpuree uit een pakje en groentesoep met zachte balletjes uit blik. Terwijl wij toch elke dag vers en gezond eten! 

Bestond in de jaren 50 het hoofdmenu nog uit aardappelen, groente en vlees (al kwam het vlees bij veel gezinnen echt niet iedere dag op tafel), nu is een avocado allang niet meer bijzonder en komt deze vrucht zowel bij ontbijt, lunch en diner op tafel als smoothie, broodbeleg en in allerlei variaties bij het diner. Salade, rijst, pasta, granen, soep en zelfs het dessert, voor een vegan chocolademousse neem je avocado's. We weten er wel raad mee. Ook de aardappel heeft veel veranderingen doorstaan, kijk alleen maar eens naar alle soorten die er zijn en voor welk gerecht je die het beste kunt gebruiken. De gekookte en gebakken aardappelen zijn natuurlijk nog steeds lekker, maar wat te denken van aardappel  in curries, salades, tortillas, frittatas en wraps? Heerlijk toch, zoveel variatie in eetgewoontes.

Ik kan nog veel meer vertellen over "Van aardappel tot avocado", maar ik kan iedereen gewoon echt aanbevelen om het boek zelf te lezen. Het is zo lekker nostalgisch en alles wat je als kind en later hebt gegeten komt er in terug tot en met de Kerstallerhande van 2020. Iedere keer denk je 'zo was het bij ons thuis ook en o ja, dat weet ik ook nog''. Het is een document over een veranderend Nederland wat betreft winkel- en eetcultuur. Want hoe je het ook wendt of keert, eten is cultuur!

Reacties

Populaire posts