Appeltaart, hoeveel verschillende recepten zijn daar wel niet van? En eigenlijk allemaal even lekker als je een echte appeltaarteter bent zoals wij. We lusten best elke dag een stukje, maar daar beginnen we natuurlijk niet aan. Maar ook alle andere appeldingen vinden we heerlijk, zoals appelflappen en appelbollen. En met het natte en koude herfstweer van vorige week ga ik graag binnen aan het bakken. Zelf heb ik ook heel veel appeltaartrecepten, waarvan dit dus een hele lekkere is. Ik heb het ooit wel eens ergens uitgeknipt en het ook weer naar eigen smaak aangepast. Het taartje is mooi om te zien en super lekker, en het wordt gebakken in een kleine springvorm van 20 cm voor ongeveer zes stukjes taart. Voor met ons tweeën halveer ik ook vaak recepten om ze in de kleine vorm te bakken, want anders hebben we straks een vriezer vol halve taarten.

Je hebt nodig: 1 citroen, 120 gr boter, 120 gr suiker, 1 theelepel vanillearoma, 1 ei, een klein stukjes verse gember (gesnipperd), 225 gr zelfrijzend bakmeel, 1 dl yoghurt en 2 appels. De boter maak ik altijd even zacht in de magnetron; mix boter, suiker, vanillearoma en citroenrasp en voeg na een paar minuten het ei toe. Daarna doe je de gember, het meel en de yoghurt erbij en mix je alles tot een glad beslag. Het is een stevig beslag. Schep dat in de springvorm (met bakpapier) en druk de appels in schijfjes in het beslag. Strooi er nog een theelepel suiker over en bak 45 minuten op 180 graden.

Tip: ik gebruik altijd biologische citroenen, dat vind ik fijner als de schil moet worden geraspt, want dan zitten er in ieder geval geen chemische restjes op; van de citroen die je overhoudt kun je het sap gebruiken in een saus of saladedressing, in een ander bakrecept of snij de citroen in schijfjes bij vis of vegetarisch.

Wij zijn al aan de appeltaart begonnen toen hij nog een beetje warm was, heerlijk. Lekker bij de koffie of thee. Je kunt zo'n klein taartje ook heel goed lauwwarm serveren als dessert met ijs of Griekse yoghurt en honing. Misschien ook een leuk idee voor de Kerst?


Reacties

  1. Als er geen plek meer is in de vriezer ontfermen wij ons met liefde over zulke baksels hoor 😉
    Ziet er weer heerlijk uit! Leuk geschreven ook. Ik krijg zin om de keuken in te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je leuke reactie, Eefje, ik vind het fijn als mijn baksels ook anderen inspireren om de keuken in te gaan. Het is echt mijn grootste hobby!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts