Wat hadden we vanmorgen weer een lekker ontbijt! Zelf gebakken bananenbrood met rozijnen, smeuïg en klef, precies zoals ik het op z'n lekkerst vind. De rozijnen en bananen maken het zoet en de melk die erin wordt gebruikt, zorgt ervoor dat het smeuïg wordt. De basis van het recept komt van Boodschappen Magazine, maar zoals gewoonlijk heb ik er weer mijn eigen versie van gemaakt.

Voor dit bananenbrood heb je nodig: 3 bananen, 50 gr rozijnen, 2 eieren, 1 dl melk, 2 eetlepels honing, 200 gr zelfrijzend bakmeel, 1 theelepel koekkruiden en kaneel en 2 eetlepels amandelschaafsel of andere noten of pitten. Prak de bananen fijn en meng met de rozijnen, eieren, melk, honing, kaneel en koekkruiden. Voeg dan het meel en de noten of pitten toe en roer tot alles goed gemengd is. Schep het beslag in een ingevette cakevorm (met bakpapier op de bodem) en bak het brood ongeveer 35 minuten op 180 graden. Ik controleer altijd met een houten prikker of het brood gaar is en kijk tussendoor ook nog even of de bovenkant niet te bruin wordt. In dat geval even afdekken met aluminiumfolie. Zet de bakvorm op een rooster om af te koelen en haal dan je bananenbrood voorzichtig uit de vorm. Nu kun je lekker een plak nemen of wachten tot de volgende ochtend bij het ontbijt. Gelukkig is het bij de koffie en thee ook heerlijk!

In recepten staat vaak dat je de bananen en zuidvruchten en alles wat er nog meer in het beslag gaat moet pureren in een keukenmachine. Dat vind ik allemaal teveel gedoe. Ik prak de bananen gewoon met een stamppotstamper fijn en roer de overige ingrediënten erdoor, veel makkelijker en net zo lekker. Je kunt bakken toch eigenlijk net zo makkelijk maken als je zelf wilt?

Reacties

Populaire posts