Zoete broodjes bakken..............is een spreekwoord dat je beter niet kunt gebruiken, want het betekent dat je lief en aardig gaat doen om iets bij iemand gedaan te krijgen. Maar zoete broodjes bakken om gezellig met iemand op te eten bij het ontbijt of bij de koffie (of thee) is iets wat je gewoon regelmatig zou moeten doen. Het is toch altijd fijn om te bakken en te delen? 

Eigenlijk zijn dit kwarkbroodjes, maar ik had geen kwark in huis. Wel een bakje roomkaas dat bijna over de datum was en dus moest worden opgegeten. Daarom heb ik de kwark vervangen door roomkaas aangelengd met wat water. En omdat ik deze broodjes al eerder met kwark had gebakken, kon ik meteen kijken of er verschil was, en dat was er niet. Met roomkaas net zo goed gelukt als met kwark. Op de foto zien ze er uit als muffins, maar dat komt omdat het makkelijk is om ze te bakken in muffinvormpjes.

Voor 8 bolletjes heb je nodig: een muffin bakvorm en 8 papieren muffinvormpjes, 250 gram zelfrijzend bakmeel, 1 theelepel vanillearoma, 75 gram suiker, 200 gram roomkaas + 40 ml water (of 250 gram kwark), 2 eieren en een theelepel citroenrasp.

Meng het bakmeel met de suiker, kluts de roomkaas met water, eieren, citroenrasp en vanillearoma en klop het meel met de suiker erdoor. Het is een beetje dik beslag, wat je het makkelijkst met 2 lepels over de muffinvormpjes kunt verdelen. Bak de broodjes 20 minuten in een oven van 200 graden. Laat ze een beetje afkoelen en proef er alvast een als ze nog warm zijn. En eet de rest bij het ontbijt met honing of jam.

Deze broodjes kun je heel goed invriezen, zodat je iets op voorraad hebt om mee te ontbijten. Van het meeste wat ik bak, vries ik de helft in om niet alles in een keer te hoeven opeten. Je hebt er dan dubbel plezier van en er is trouwens nog een spreekwoord 'wie wat bewaart, die heeft wat'..................

 
 

Reacties

Populaire posts