Rijstmeel en zure room, dat zijn de hoofdingrediënten van deze heerlijke cake. Rijstmeel stond al heel lang in de keukenla en gebruikte ik eigenlijk nergens voor; de zure room was over de datum en moest dus hoognodig ergens in. De zure room heb ik gebruikt in plaats van boter. Dan maar gewoon iets proberen en kijken of het lukt. Het resultaat is een heel lekkere en luchtige cake. 

Om de cake te bakken heb je nodig: 200 gram zure room, snufje zout, 100 gram suiker, 140 gram rijstmeel, een theelepel citroenrasp en bakpoeder, een appel in stukjes en 2 eieren.

Vet een cakevorm in en leg bakpapier op de bodem. Mix de zure room met de suiker en voeg daarna de eieren toe. Mix meel, bakpoeder en snufje zout mee en roer dan de citroenrasp en appel erdoor. Schep in de bakvorm en bak 25 minuten op 200 graden. Laat nog 10  minuten in de oven staan en laat de cake daarna verder afkoelen op een rooster.

De cake is sneller gaar dan een gewone cake, na 25 minuten was de cake al droog van binnen (controleren met een houten prikker), ik heb toen de oven uitgezet en de cake nog een minuut of 10 in de oven laten staan, maar hij was echt helemaal goed. Door het rijstmeel is deze cake glutenvrij. Ik heb nog meer aparte melen in de keukenla staan, dus ik ga ze maar eens vaker toevoegen aan mijn baksels.

We hebben ook maar gelijk een stukje genomen bij de koffie om te kijken hoe het smaakte en dat was heerlijk, dus maar niet te lang wachten om weer iets te bakken met restjes!

Reacties

Populaire posts