Tajarin is een pastasoort die je in Nederland niet zoveel ziet, maar wel heel lekker is. Het is een traditionele pasta uit Piemonte in Noord-Italiƫ en wordt daar vaak gegeten bij feestelijke gelegenheden. Tajarin lijkt op spaghetti, maar is dunner. In de supermarkt zul je het niet vaak tegenkomen, maar bij een Italiaanse speciaalzaak is het wel te vinden. Zelf bestel ik altijd wijn via een wijnhuis in Piemonte en daar heb ik het vandaan. Het wijnhuis bezit namelijk een heel landgoed, waar ook andere producten worden geteeld en verwerkt. Denk aan pasta, meel, sauzen, olijven en nog veel meer Italiaans lekkers.

Deze tajarin heb ik gemaakt met roomsaus en gerookte zalm. Er zit verder geen groente in, maar dat heb ik opgelost met een salade vooraf. Ik vind namelijk dat we in ieder geval elke dag genoeg groente moeten eten, en niet alleen daarom, het is natuurlijk ook gewoon lekker en gezond.

Voor 2 personen heb je nodig: 120 gram tajarin (of meer naar wens), 1,5  deciliter (kook)room, half bakje olijven, olijventapenade (naar smaak) en 100 gram gerookte zalm. Kook de tajarin volgens de gebruiksaanwijzing, verwarm de room met de tapenade, snij de zalm in reepjes. Meng de pasta met de roomsaus en verdeel over 2 borden. Garneer met de zalm en olijven.

Dit gerecht is dus echt in een mum van tijd klaar en heel geschikt voor als je wat later thuis bent en toch iets lekkers op tafel wilt zetten. De zalm maakt het ook feestelijk en combineert goed met de olijvensmaak. Je kunt dit ook als voorgerecht serveren bij een Italiaans diner. Weinig moeite, veel resultaat, en dat is toch altijd fijn? Buon appetito!

Reacties

Populaire posts